Oost-Canada 2009

Reisduur: 16 dagen || 14 sept-29 sept 2009 || Marjo & Servie Jongen

Deze (auto)reis gaat door de Provincies Nova Scotia, New Brunswick, Quebec en Ontario. We vliegen naar Halifax en rijden de Cabot Trail en na enkele dagen gaan we naar Hopewell, Saint Basile en vervolgens naar Quebec City. We naderen Ontario en bezoeken Sault St. Marie en de Agawa Canyon. We logeren tenslotte nog in Horshoe Valley en brengen een bezoek aan Meaford, om vervolgens vanuit Toronto terug te vliegen naar Frankfurt.

Post 04 augustus 2010

Vlucht AC 872 naar Frankfurt

Vandaag vertrekken we om 10.00 uur richting Toronto's Pearson International Airport. We rijden door de stromende regen via highway 400 naar Toronto North (ook genaamd  Cookstown) en bezoeken nog het Outlet Center. We tanken de laatste keer onze Hyunda Sonata  3.3I V6 automaat. We zitten 50 km voor Toronto en het wordt behoorlijk druk. We komen nu op de 401 en daarna voegen 4 highways samen, zodat we 20 rijbanen krijgen. Opnieuw vinden er nu diverse splitsingen  plaats en wij nemen nu de highway 409 richting vliegveld.

Orillia jachthaven

Vandaag gaan we een bezoekje brengen aan Orilia aan het Lake Simcoe.  Het is een binnenstad met leuke winkeltjes en restaurantjes. Het seizoen is hier duidelijk al voorbij. De plaatselijke jachthaven is op een paar boten na leeg. Veel winkeltjes zijn gesloten tot het volgende seizoen.  Hier ook weer public washrooms en showers in de haven.  Uitstekende voorzieningen. Wij lopen de boardwalk langs de haven en zien talloze grote zwarte eekhoorns zorgen voor de wintervoorraad.

Post 03 augustus 2010

Meaford vogelverschrikker

Vandaag gaan we een bezoekje brengen aan kennissen in Meaford. We hebben hun de eerst e keer in Ontario (Midland) getroffen toen we in 2001 met een camper door Ontario zijn getrokken. Daarna zijn we in 2002 bij hun op bezoek geweest en hebben we elkaar in 2007 in Newfoundland weer gezien. Als we vertrekken om 08.45 uur is het mistig en het zicht op de weg is slecht.

Train on the bridge over the Montreal River

Vandaag gaan we een lange rit maken van Sault Ste Marie naar Horseshoe Valley (bij Barrie) in Ontario. Uiteindelijk zullen het  595 km worden. We trekken er de hele dag voor uit, want we willen vaker pauzeren en natuurlijk toch een beetje van de natuur genieten. Het eerste wat ons opvalt  zijn de enorme borden langs de highway die waarschuwen voor de boetes die er staan op snelheidsovertredingen (je mag op de highway 90 km rijden; rijdt je er bijv. 120, dan kost dat $ 95,00).

Post 30 juli 2010

De voorraad coca cola bijvullen

Vandaag blijven we in downtown Sault Ste Marie om te shoppen. We slapen lekker uit en gaan dan het eerste naar de Wal Mart om ons boodschappenlijstje af te werken. Kleding, souveniers e.d.  Het is een grote winkel en het is niet zo druk, dus heerlijk om op je gemak de prijzen te vergelijken. We gaan vervolgens nog naar enkele elektronica  winkels om te kijken naar de aanbiedingen van o.a. mini notebooks, camera’s en navigatiesystemen (TomTom).

Agawa Canyon train

Om 07.15 uur gaan we naar het treinstation van Sault Ste Marie. We wisselen de reserveringen om voor 2 echte treinkaartjes en lopen langzaam naar het (enige) perron. Na 10 minuten komt de trein al aan gereden. Het zijn 3 diesel locomotieven met 15 personenwagons. Het is een oude trein; maar hartstikke goed gerenoveerd en piekfijn in orde. Volgens onze kaartjes moeten we in wagon nr.4 zijn. Voor de ingang sluiten de mensen gedisciplineerd aan in de rij en via een klein opstapje komen we in de coupé terecht. Bijna alle stoelen staan in de rijrichting van de a.s. treinreis. Het leuke is, dat bij de terugreis alle stoelen kunnen worden omgedraaid; de trein kan immers niet in de canyon gedraaid worden.

Post 23 juli 2010

Quebec Indiansummer

Het is vanmorgen tamelijk mistig. Onderweg zien we veel co-op silo’s. Langs de highway zien we veel werkzaamheden aan het spoor. Er worden veel bielzen gelegd en het spoor wordt op diverse plaatsen opgehoogd. We zien tevens een zeer lange goederen trein; geparkeerd langs op het spoor en wachtend op een sein om te kunnen vertrekken.

On route 17 West

Vannacht heeft het blijkbaar geregend. Ontbijt zit bij de kamerprijs inbegrepen. Inde hal staat het ontbijt en je mag het zelf kiezen en meenemen naar de kamer. Vandaag bezoeken wij Ottawa. Wij parkeren in een parkeergarage vlak bij Parliament Hill. Het is handig om op te schrijven op welke etage en rijnummer je staat. De garage heeft meerdere in- en uitgangen. Wij gaan dan ook in de tourist office vragen hoe wij straks weer op de snelweg komen vanuit deze wirwar van eenrichting straten. Het is niks koud, alleen wat bewolkt.

Post 23 juli 2010

Watervallen Montmorency

We nemen vandaag het ontbijt in ons hotel Sainte  Anne en gaan naar de tourist information. Daar krijgen we een compleet overzicht van de te volgen route richting Ottawa. We besluiten een motel  te reserveren in de stad Gatineau (ligt direkt over de brug aan Ottawa vast. De reservering wordt direct  geregeld door de medewerker van het tourist information. Dat hebben ze hier goed voor elkaar in Québec. Zo weten we in ieder geval dat we vanavond een motelkamer hebben.

Fonteinen parlementsgebouw Quebec City

Vanochtend zijn we vroeg vertrokken (08.00 uur).Gisteravond hebben we de was gedaan en de tassen opnieuw ingepakt,  omdat we vandaag naar Quebec City gaan en niet al teveel mee uit de auto kunnen/willen nemen. Vandaag koffie en een broodje bij Mc. Donalds. Zo’n 15 km later passeren wij de grens met Quebec. Betekent een uur tijdwinst. Wij hebben nu 6 uur ( vroeger )tijdsverschil met Nederland, Eastern Standard  Time. Dat is handig want we hebben toch een flinke rit voor de boeg. In het visitorcentre worden wij uitstekend geholpen die een jongeman. Hij tekent de route uit naar Quebec city. Reserveert een downtown hotelletje voor ons, met een fikse zondagkorting.

Pagina 1 van 2
You are here Canada Oost-Canada Oost-Canada 2009

Contactgegevens

Indien u contact met ons wilt opnemen kunt u een email sturen via onze contactpagina.
> Naar de contactpagina

Agenda

Bekijk ook onze agenda voor de bijeenkomsten en voorlichtingen over onze reizen.